Pa�dziernikowy raport z TMP
Sprawy nie maj� si� jednak ju� tak dobrze po stronie bia�o��ckiej. Na przeszkodzie budowy wiaduktu nad Modli�sk� wci�� stoi - a raczej wisi - linia wysokiego napi�cia. Ta sprawa ma sw�j pocz�tek w projekcie mostu. Nie uwzgl�dniono bowiem zagro�enia dla wiaduktu, w�a�nie w postaci owej linii. B��d pr�bowano naprawi�. Zarz�d Miejskich Inwestycji Drogowych namawia� (w ubieg�ym roku) g��wnego projektanta mostu do zmiany, usuwaj�cej kolizj� wiaduktu z lini� energetyczn�, na co ten si� nie zgodzi�, powo�uj�c si� na kontrakt, w kt�rym brak by�o zapisu dotycz�cego przeprojektowania. W sukurs przyszed� g��wny wykonawca mostu, firma Pol-Aqua, zobowi�zuj�c si� do wykonania projektu usuni�cia kolizji. Projekt mia� by� gotowy w kwietniu tego roku, by� gotowy w czerwcu. Polskie Sieci Energetyczne, dysponuj�ce lini� wysokiego napi�cia, mia�y do projektu wiele merytorycznych uwag, m.in. by�y to uwagi dotycz�ce zabezpiecze� dla os�b pracuj�cych w pobli�u linii. Po usuni�ciu b��d�w projekt sta� si� dla PSE akceptowalny dopiero nieca�y miesi�c temu. Od projektu do wykonania droga jest daleka, bowiem ZMID musi podpisa� z PSE Operator umow� na udost�pnienie linii wysokiego napi�cia, przebiegaj�cej nad Modli�sk�, za� ta umowa by�a uzgadniana - bez powodzenia - od marca. Pojawi�o si� �wiate�ko w tunelu. M�wi Agata Choi�ska z Biura Prasowego ZMID: - Mamy ju� uzgodniony z PSE termin wy��czenia linii wysokiego napi�cia nad Modli�sk�. Nast�pi to 28 pa�dziernika. Operacja potrwa pi�� dni. W tym czasie b�d� przebiega�y prace drogowe na wiadukcie nad Modli�sk�, ale najwa�niejszym zadaniem b�dzie budowa nowego, wysokiego s�upa, na kt�rym zawi�nie linia wysokiego napi�cia. Nowy s�up b�dzie posadowiony w innym miejscu ni� ten, kt�ry si� tam obecnie znajduje. Najpierw zostan� wylane fundamenty. Przez oko�o dwa tygodnie beton b�dzie wi�za�. W po�owie listopada nast�pi ponowne wy��czenie linii energetycznej, ten czas b�dzie potrzebny budowniczym do postawienia nowego s�upa. M�wimy na razie o jednym s�upie, przebudowy (podwy�szenia) wymagaj� jeszcze dwa. Potrzebne b�d� kolejne wy��czenia pr�du i nast�pne umowy z PSE. W tym momencie nie jestem w stanie powiedzie�, kiedy to b�dzie mia�o miejsce. Jedno jest pewne - wiadukt nad Modli�sk� z pewno�ci� nie b�dzie gotowy do ko�ca roku, kiedy to zak�adane jest oddanie do u�ytku Mostu P�nocnego. Zjazd z mostu b�dzie si� odbywa� My�liborsk�, do Modli�skiej kierowcy b�d� mogli si� dosta� przeje�d�aj�c �widersk�, dalej za� �wiatowida lub Obrazkow�. Bezkolizyjny zjazd z mostu na Modli�sk� docelowo b�dzie si� odbywa� po wiadukcie, na budowie kt�rego w poprzek stan�a nieszcz�sna linia wysokiego napi�cia. Podpora nurtowa, kt�rej podstawa obna�y�a si� pod wp�ywem erozji dna Wis�y (w wyniku ubieg�orocznych fal powodziowych), jest zabezpieczona. Wok� niej usypany jest kurhan z kamieni. Takim kamiennym kurhanom mo�na si� przyjrze�, spogl�daj�c cho�by na podpory Mostu �l�sko-D�browskiego. Dalsze wzmacnianie podpory nurtowej Mostu P�nocnego nast�pi dopiero po wykonaniu przy niej prac antykorozyjnych. Jak si� takie prace wykonuje? Ot� wok� podpory, na g��boko�ci 15 metr�w pod wod�, znajduje si� tzw. komora robocza, maj�ca posta� pier�cienia owini�tego wok� podstawy podpory. W tej szczelnej komorze pracuj� ludzie odpowiedzialni za kondycj� podpory i stabilizacj� dna wok� niej. Na plac budowy - tradycyjnie, jak co miesi�c - powr�cimy w listopadzie. (egu) |