Dialog o strategii dla Pragi P�noc

Majowe posiedzenie Dzielnicowej Komisji Dialogu Spo�ecznego na Pradze P�noc by�o po�wi�cone konsultacji strategicznych cel�w przygotowywanej przez urz�d "Strategii rozwoju Dzielnicy Praga P�noc".

Strona spo�eczna od pocz�tku istnienia Dzielnicowej Komisji Dialogu Spo�ecznego, zauwa�aj�c brak sp�jno�ci w dzia�aniach urz�du, ogrom zaniedba� i niezaspokojonych potrzeb mieszka�c�w, d��y�a do powstania sp�jnego dokumentu strategicznego, kt�ry na podstawie rzetelnej analizy zastanych problem�w, okre�la�by konieczne do osi�gni�cia, weryfikowalne cele, rozpisane w konkretnej perspektywie czasowej, w oparciu o wymierne wska�niki.

Ubieg�oroczna praca komisji koncentrowa�a si� na spotkaniach z naczelnikami poszczeg�lnych wydzia��w urz�du dzielnicy, podyktowana tym w�a�nie celem nadrz�dnym. Poniewa� efekt odbytych spotka� by� niezadowalaj�cy, a w zbyt wielu przypadkach rysowa�o si� wyra�ne niezrozumienie problem�w i niech�� wobec wprowadzania jakichkolwiek zmian, opracowano w�asny, spo�eczny projekt strategii.

Kontynuowany tak�e po wyborach samorz�dowych temat podj�a nowa wiceburmistrz Katarzyna ��giewicz, kt�ra uzna�a stworzenie "strategii rozwoju dzielnicy" za dokument wa�ny i przekonuje do tego urz�dnik�w. Rozpocz�y si� wst�pne prace w powo�anych w tym celu zespo�ach mi�dzywydzia�owych, kt�rych pierwszym efektem jest przygotowana analiza SWOT, kt�ra poddana zosta�a konsultacji ze stron� spo�eczn�.

Pani burmistrz zaprezentowa�a wypracowan� przez urz�dnik�w analiz� SWOT, czyli wst�pne za�o�enia zawieraj�ce cztery grupy czynnik�w: szanse (zewn�trzne pozytywne) - mog� sta� si� bod�cami rozwoju dzielnicy; zagro�enia (zewn�trzne negatywne) - wyst�puj� w otoczeniu dzielnicy i maj� negatywny wp�yw na jej funkcjonowanie; silne strony (wewn�trzne pozytywne) - walory dzielnicy; s�abe strony (wewn�trzne negatywne) - jako konsekwencja ogranicze� szeroko rozumianych zasob�w.

Cho� w�r�d szans i walor�w dzielnicy znalaz�y si� np.: centralne po�o�enie, atrakcyjno�� brzegu Wis�y, planowane metro, zabytkowa zabudowa, kt�r� mo�na zaadaptowa� do potrzeb spo�eczno-kulturalnych, sportowe sukcesy m�odzie�y czy to�samo�� i lokalny patriotyzm, po stronie zagro�e� i ogranicze� wewn�trznych s�upki by�y znacznie d�u�sze.

Przyj�to, �e podstaw� dzielnicowej strategii b�d� istniej�ce miejskie dokumenty strategiczne, dotycz�ce kwestii spo�ecznych, edukacji, transportu, ochrony �rodowiska itd. Wypracowane ostatecznie cele musz� by� z nimi zgodne, a program realny i apolityczny.

W toku dyskusji zwr�cono uwag� na brak zainteresowania potencjalnych inwestor�w partnerstwem publiczno-prywatnym, w kt�rym upatruje si� �r�d�a wsparcia finansowego dzielnicy. Nie przewidziano mechanizmu wspierania przedsi�biorczo�ci, tak�e tej lokalnej, kt�ra mo�e sta� si� najwa�niejszym czynnikiem rozwoju. Tomasz Peszke uzna� za konieczne uwzgl�dnienie mechanizm�w przeciwdzia�aj�cych stopniowemu wyludnieniu Pragi P�noc. Nast�puje ono w wyniku znanego, cho�by w miastach starej Europy, procesu dezurbanizacji, kiedy to mieszkanie w centrum staje si� nieatrakcyjne dla �rednio sytuowanych mieszka�c�w ze wzgl�du na nisk� jako�� zabudowy, zanieczyszczenie �rodowiska i ha�as spowodowane nadmiernym ruchem ko�owym. Centrum si� wyludnia na rzecz niekontrolowanej kolonizacji przedmie��, co z kolei nosi nazw� dzikiej suburbanizacji lub rozlewania si� miast.

W odwr�ceniu tych tendencji wa�n� rol� pe�ni przywracanie w centrum atrakcyjnych, dost�pnych pieszym, powi�zanych w sp�jny system przestrzeni publicznych, kt�rymi s�: place, pasa�e piesze, skwery itp., przy ograniczaniu ruchu ko�owego towarzysz�cego ich powstawaniu. Zgodzono si�, �e problem dezurbanizacji r�wnie� powinien znale�� si� w strategii.

Inn� podnoszon� kwesti� by�a konieczno�� racjonalizacji wykorzystania, a nie tylko poprawy stanu technicznego zasobu komunalnego. Dla rozwoju drobnej przedsi�biorczo�ci mieszka�c�w potrzebne jest uruchomienie po preferencyjnych cenach pustych lokali u�ytkowych z przeznaczeniem na nietypowe, unikalne w Warszawie us�ugi oraz na dzia�alno�� organizacji pozarz�dowych. Ze strony urz�du by�oby to mo�liwe, ale na okre�lonych obszarach dzielnicy (np. w okolicach ul. Z�bkowskiej, gdzie zaczyna powstawa� du�o lokali gastronomicznych), co tak�e zostanie uwzgl�dnione w celach strategicznych.

Ostatecznie, w toku dyskusji, zapisy cel�w strategicznych zosta�y przeformu�owane i zawarte w trzech obszarach tematycznych. Pierwszy b�dzie dotyczy� dzieci i m�odzie�y (po��czenie cel�w w obszarze edukacji, sportu, wychowania dzieci i m�odzie�y, wsparcie funkcjonowania rodziny). Drugi cel strategiczny b�dzie si� odnosi� do przedsi�biorczo�ci, zwi�kszenia atrakcyjno�ci inwestycyjnej Pragi P�noc, wsparcia dla drobnej przedsi�biorczo�ci, wyznaczenia strefy otwartej ekonomiczno-spo�ecznej, itd. Trzeci cel to przeciwdzia�anie procesom urbanizacji, czyli poprawa jako�ci �ycia mieszka�c�w (po��czenie kwestii lokali komunalnych, estetyki, atrakcyjno�ci przestrzeni publicznej i jej funkcjonalno�ci, komunikacja, �rodowisko, itd.). Ostateczna wersja dyskutowanego dokumentu zostanie ustalona w wyniku dalszych konsultacji i uwag nadsy�anych drog� mailow� przez organizacje spo�eczne.

Cho� trudno na tym etapie wyrokowa� o ostatecznym kszta�cie dokumentu, na pochwa�� zas�u�y�o zaanga�owanie pani burmistrz.

Na koniec dwa kamyki do ogr�dka: urz�dnik�w - mimo obietnic wsp�pracy, jednej z zainteresowanych ni� organizacji nie uda�o si� wsp�lnie z urz�dem z�o�y� wniosku o dofinansowanie projektu z funduszy unijnych; i radnych - zabrak�o opinii Rady Dzielnicy Praga P�noc w sprawie budowy instalacji CO w praskich budynkach komunalnych (jest ich w tym projekcie 70), a to stawia pod znakiem zapytania dofinansowanie ca�ego przedsi�wzi�cia.


Kr.
7539