Unijne dotacje na Most P�nocny cofni�te?

Niedawno obieg�y pras� centraln� dwie sensacyjne wiadomo�ci dotycz�ce budowy Mostu P�nocnego. Pierwsza m�wi�a o gro�bie cofni�cia unijnej dotacji do tej inwestycji, ze wzgl�du na rzekome nieprawid�owo�ci w procedurach przetargowych. Druga informacja m�wi�a o d�ugo oczekiwanym transporcie prz�s�a nurtowego z Gdyni do Warszawy, a �ci�lej o tym, �e ju� si� on rozpocz��.

O obie sprawy zapytali�my Agat� Choi�sk�, rzeczniczk� prasow� Zarz�du Miejskich Inwestycji Drogowych. - Je�li chodzi o pierwsz� spraw�, to okre�li�abym j� jako typow�, jednodniow� sensacj� dziennikarsk�. Istotnie powsta�o pewne zawirowanie, bowiem urz�dnicy Centrum Unijnych Projekt�w Transportowych, struktury funkcjonuj�cej w ramach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i po�rednicz�cej w uruchamianiu �rodk�w unijnych uznali, �e bezprawnie skr�cili�my pierwszy etap procedury przetargowej, dotycz�cej budowy mostu. Sprawa wymaga wyja�nienia tej procedury. W pierwszym etapie firmy uczestnicz�ce w przetargu sk�ada�y wy��cznie dokumenty; chcieli�my sprawdzi�, czy istotnie maj� zgodne z deklaracjami moce do wykonania tak wielkiego zadania, jakim jest budowa Mostu P�nocnego. W drugim etapie te same firmy sk�ada�y ju� �ci�le okre�lon� ofert� cenow�. Skr�cili�my, zgodnie z przys�uguj�cym nam prawem, jedynie pierwszy etap procedury przetargowej, co w najmniejszym stopniu nie wp�yn�o na ograniczenie ilo�ci podmiot�w, kt�re stan�y do przetargu.

Skr�cili�my ten etap o dziewi�� dni, mieli�my prawo skr�ci� go maksymalnie o dziesi�� dni. Zwracam uwag�, �e ca�o�� procedury by�a nadzorowana i starannie kontrolowana przez Prezesa Urz�du Zam�wie� Publicznych, sprawa by�a wi�c po naszej stronie czysta i jednoznaczna. W decyzji o skr�ceniu procedury znalaz�o si� oczywi�cie uzasadnienie. Centrum Unijnych Projekt�w Transportowych nie mo�e wi�c zakwestionowa� naszego dzia�ania, ale oczywi�cie ma prawo kontrolowa� procedury. Zapewniam, �e unijna dotacja do budowy Mostu P�nocnego nie jest zagro�ona.

Je�li chodzi o drug� kwesti�, to prz�s�o nurtowe, a raczej trzy 63-metrowe fragmenty prz�s�a, nie p�yn� jeszcze do Warszawy. S� przygotowane do transportu, spoczywaj� na barkach w Gdyni i czekaj� na sprzyjaj�ce warunki pogodowe. My�l�, �e transport nast�pi na prze�omie marca i kwietnia, lub w pierwszych dw�ch tygodniach kwietnia. W tym momencie problemu nie stanowi ju� sp�awno�� Wis�y, ale tama we W�oc�awku - l�d na Zalewie W�oc�awskim musi si� ca�kowicie stopi�. Trzy fragmenty prz�s�a nurtowego, kt�re przyp�yn� do stolicy, wa�� w sumie 700 ton. B�d� p�yn�y na barkach dziesi�� dni. Skal� gigantycznego przedsi�wzi�cia, jakim jest budowa Mostu P�nocnego, najlepiej obrazuj� liczby. Dla przypomnienia niekt�re z nich. 795 metr�w - to d�ugo�� przeprawy mostowej. Konstrukcyjnie Most P�nocny to trzy zespolone ze sob� mosty - dla jezdni po�udniowej, dla jezdni p�nocnej i dla trasy tramwajowej z ci�giem rowerowo - pieszym, posadowione na palach o �rednicy 1,5 metra. Spo�r�d dziesi�ciu prz�se� najd�u�sze, nurtowe, b�dzie mia�o 160 metr�w. Nad podpor� nurtow� konstrukcja mostu b�dzie si� wznosi� na wysoko�� 9 metr�w. Po lewej stronie Wis�y w�ze� Pu�kowa b�dzie si� sk�ada� z 10 wiadukt�w drogowych, k�adki dla pieszych i 9 mur�w oporowych. Po prawej stronie Wis�y w�ze� Modli�ska to 5 wiadukt�w umieszczonych na palach i 9 mur�w oporowych. 15 wiadukt�w to ��czna d�ugo�� ponad 1030 metr�w, za� ich rozpi�to�� waha si� od 17 do 23 metr�w.

Gdyby ustawi� obok siebie wszystkie �ciany oporowe, ci�gn�yby si� na odcinku 2,5 km. Najni�sza �ciana oporowa ma 1,4 metra wysoko�ci, najwy�sza - 9,3 metra. D�ugo�� wszystkich chodnik�w dla pieszych to 8,3 km, �cie�ek rowerowych - 6,1 km, d�ugo�� dwutorowej trasy tramwajowej - 4 km. Kanalizacja og�lnosp�awna, sanitarna i wodoci�gowa, towarzysz�ce budowie mostu, to 26,7 km rur. 8,2 km d�ugo�ci b�d� mia�y ekrany akustyczne, chroni�ce przed ha�asem emitowanym przez pojazdy poruszaj�ce si� po mo�cie. Ci�ar samej tylko stalowej konstrukcji mostu to 9,4 tys. ton. Do budowy wszystkich obiekt�w mostu zostanie u�yte 120 tys. m sze�ciennych betonu, ok. 14 tys. ton stali zbrojeniowej i 10,4 tys. ton stali konstrukcyjnej. Zgodnie z zapowiedzi�, aktualno�ci z budowy Mostu P�nocnego ju� w kwietniu.


(egu)
5969