Konsultacje przebudowy ul. �w. Wincentego

Spotkanie informacyjne w sprawie projektu przebudowy ul. �w. Wincentego i G��bockiej, zorganizowane 23 czerwca w Urz�dzie Dzielnicy Targ�wek zape�ni�o najwi�ksz� sal� w ratuszu. Mimo to, narzekano na niewystarczaj�c� informacj� o spotkaniu, co ka�e s�dzi�, �e frekwencja mog�aby by� znacznie wy�sza.

�w. Wincentego ma by� ulic� dwujezdniow�, po dwa pasy ruchu w ka�dym kierunku, ze �cie�kami rowerowymi i chodnikami. Na jezdniach ma by� zastosowany cichy asfalt. Nad ul. Budowlan� powstanie estakada. Przedstawiono trzy warianty przebiegu trasy, kt�re r�ni�y si� mi�dzy sob� praktycznie tylko detalami.

Ulica ma mie� klas� drogi g��wnej przyspieszonej, co spowoduje konieczno�� likwidacji cz�ci istniej�cych dot�d skrzy�owa�. Przewidziano �lepe zamkni�cia niekt�rych ulic i objazdy o w�tpliwej przejezdno�ci, co wzbudzi�o sprzeciwy mieszka�c�w, obawiaj�cych si�, �e przy tak g�stej zabudowie wyjazd z okolicznych osiedli oka�e si� niemo�liwy. Projektanci, firma Transprojekt Gda�ski, powo�ywali si� na ustalenia miejscowych plan�w zagospodarowania przestrzennego oraz zapisy Studium Zagospodarowania i Kierunk�w Rozwoju m.st. Warszawy, kt�re nie by�y znane mieszka�com, a okaza�y si� sprzeczne z ich wizj� dzielnicy. Domagano si� obni�enia klasy drogi. Dla kogo ma by� ta ulica, bo przecie� nie dla nas! - oponowali zdenerwowani. I rzeczywi�cie, z dalszych odpowiedzi mo�na by�o wywnioskowa�, �e ma to by� g��wnie trasa mi�dzydzielnicowa, co w tym wypadku oznacza tranzyt z Bia�o��ki i o�ciennych miejscowo�ci.

Projektowana rezerwa pod tramwaj nie jest uwzgl�dniona w planach przebudowy Trasy AK, co mo�e oznacza� np. �e nie b�dzie technicznych mo�liwo�ci, aby ta linia powsta�a. Pewnie dlatego tramwaj na tej trasie nie jest uj�ty w d�ugoletnich planach miasta. Ma�o tego, rezerw� zachowano tylko na p�nocnym odcinku trasy. Mi�dzy w�z�em �aba a ul. Budowlan� tramwaju nie przewidziano. Pomijaj�c szacunek dla historii - jeszcze w latach 60. linia tramwajowa w ul. �w. Wincentego istnia�a i bieg�a a� do bramy cmentarza - wydaje si�, �e brak takiej naturalnej alternatywy nie poprawi znacz�co sytuacji komunikacyjnej dzielnicy. Tramwaj przewozi �rednio 200 pasa�er�w i porusza si� po wydzielonym torowisku. To jednorazowo przynajmniej 100 samochod�w mniej na jezdni, bo trudno wierzy�, �e jeden z pas�w zostanie wydzielony dla autobus�w - i tak b�d� one sta� w korkach.

Podkre�lano marn� jako�� innych ulic dzielnicowych i konieczno�� ich remontu w pierwszej kolejno�ci, zanim przyst�pi si� do poszerzania ulicy �w. Wincentego. Wiceburmistrz Janik broni� si� wyja�niaj�c, �e ulic dzielnicowych w podobnym stanie jest ponad 60. Co roku jest remontowanych osiem - dziesi��, ale obecnie z powodu kryzysu b�dzie ich zapewne dwie-trzy. To nie przekona�o obecnych. Oczekiwali usprawnienia ruchu wewn�trz dzielnicy, a okaza�o si�, �e sytuacja jeszcze si� pogorszy.

Obudowana dodatkowo os�onami d�wi�koch�onnymi �w. Wincentego stanie si� trudn� do przekroczenia barier�. Zniknie wi�kszo�� przej�� dla pieszych. Zaprojektowanie k�adek, nawet wyposa�onych w windy, nie zrekompensuje zapewne wszystkich strat. Inwestycja ma powsta� na Euro 2012, wi�c determinacja w�adz miasta jest pe�na, niemniej s�dz�c po przebiegu spotkania informacyjnego, nale�y spodziewa� si� protest�w.


Kr.

5159