Lewa strona medalu

Metro jedzie na Prag�

Nareszcie. Po kilku miesi�cach oczekiwa� s�d odrzuci� ostatni� skarg� przegranych uczestnik�w przetargu na budow� drugiej linii metra. O to, by sta�o si� to jak najszybciej, walczyli nawet radni Rady Warszawy, wyst�puj�c do s�du z wnioskiem o niezw�oczne rozpatrzenie sprawy. Po og�oszeniu werdyktu kamie� spad� z serca wszystkim, bo okaza�o si�, �e - po pierwsze - mo�na wreszcie rozpocz�� inwestycj�, a po drugie, �e wygra�a oferta najta�sza. Dzi�ki takiemu rozstrzygni�ciu w�adze miasta mog�y z czystym sumieniem podpisa� umow� z w�osko - turecko - polskim konsorcjum, kt�re w przetargu zaoferowa�o najni�sz� cen�: 4 mld 117 mln z� (o 400 milion�w mniejsz� ni� kolejna oferta). Uroczysto�� odby�a si� w ubieg�� �rod� w Urz�dzie Dzielnicy Praga P�noc i dla prawobrze�nej Warszawy by�a to naprawd� historyczna chwila. �miem twierdzi�, �e to najwi�kszy sukces Hanny Gronkiewicz-Waltz w tej kadencji. Na pewno du�o wi�kszy ni� uko�czenie budowy pierwszej linii metra, rozpocz�tej przecie� przez genera�a Wojciecha Jaruzelskiego w 1983 roku. Pani Prezydent gratuluj� i dzi�kuj� w imieniu mieszka�c�w. Wyrazy najwy�szego uznania nale�� si� jednak wiceprezydentowi Jackowi Wojciechowiczowi, kt�ry osobi�cie nadzorowa� t� inwestycj�. O jego determinacji najlepiej �wiadczy fakt, �e got�w by� podpisa� umow� z wygranym konsorcjum nawet wtedy, gdyby s�d przeci�ga� rozpatrzenie skarg przegranych. �al tylko, �e takiej determinacji nie ma wi�kszo�� sto�ecznych urz�dnik�w.

Podziemna kolejka przyjedzie na Prag� po raz pierwszy w 2013 roku, ale do tego czasu warszawiacy b�d� musieli naprawd� uzbroi� si� w cierpliwo��. Cho� tunele maj� by� dr��one, to stacje metra b�d� budowane metod� odkrywkow�. To oznacza, �e ca�kowicie zamkni�te zostanie chocia�by skrzy�owanie Targowej z Solidarno�ci. Konsekwencji tego rozwi�zania dla mieszka�c�w obu Prag, Bia�o��ki i Targ�wka nie musz� chyba t�umaczy� nikomu. Przekroczenie Wis�y graniczy� b�dzie niemal z cudem i dotyczy� to b�dzie nie tylko Mostu �l�sko-D�browskiego. Dlatego, cho� pierwsze wykopy dopiero za rok, to ju� dzi� ekipa Hanny Gronkiewicz - Waltz musi wypracowa� rozwi�zania, kt�re zapobiegn� parali�owi komunikacyjnemu miasta. Musi by� czas, aby wprowadzi� je w �ycie i ewentualnie modyfikowa� w porozumieniu z mieszka�cami stolicy. Tu naprawd� nie ma miejsca na brak wyobra�ni, kt�rym wielokrotnie przy r�nych okazjach popisali si� miejscy urz�dnicy. Nie wiem jak, ale mam nadziej�, �e tym razem im si� to jako� uda.


Sebastian Wierzbicki
radny Rady Warszawy
Klub Radnych LEWICA (SLD)
www.sebastianwierzbicki.pl

4558