Koncert Praskiej Szkoły Muzycznej
Maria Wacholc
W sobotę 25 lutego, w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, odbył się doroczny koncert Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki, mającego swoją siedzibę na Starej Pradze przy ul. Kawęczyńskiej 23/25. W bieżącym roku szkolnym obchodzi on 60-lecie swojej działalności. Uroczysty koncert wpisuje się w obchody tego jubileuszu.
W Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki uczniowie już od pierwszej klasy mogą uczyć się gry na wielu instrumentach, takich jak: fortepian, skrzypce, wiolonczela, perkusja, flet, klarnet, gitara, trąbka i saksofon. Oprócz gry indywidualnej uczą się także muzykowania zbiorowego, uczestnicząc w zajęciach chóru, orkiestry, czy zespołów kameralnych.
Pierwszą część koncertu rozpoczął występ chóru pod dyrekcją prof. Anny Sobieckiej. Chór ten był wielokrotnie nagradzany w konkursach organizowanych w Polsce i za granicą. W 2008 roku zdobył I miejsce w Ogólnopolskim Festiwalu Szkół Muzycznych Bel Canto w Ostrowie Wielkopolskim, w rok później uhonorowany został Złotym Dyplomem na Międzynarodowym Festiwalu Chórów "Slovakia Cantat". W jego wykonaniu zabrzmiała piękna, 5-częściowa Messa bréve Léo Delibesa. Chór pod dyrekcją prof. Anny Sobieckiej śpiewał bardzo muzykalnie, idealnie czysto i pięknym brzmieniem świadczącym o doskonale prowadzonym kształceniu emisyjnym. Występ ten był znakomitą wizytówką szkoły!
W dalszej części wystąpili uczniowie klas II-VI, grając solo, z akompaniamentem fortepianu lub w zespołach kameralnych. Występy instrumentalne rozpoczął przygotowany przez prof. Danutą Stradowską kwartet smyczkowy w składzie: skrzypce I - Ludwika Borowska z klasy V; skrzypce II - Jan Hincz z klasy VI; skrzypce III - Maja Kozłowska z klasy V; wiolonczela - Wojciech Bafeltowski z klasy VI. Kwartet ten, bardzo dobrze przygotowany, doskonale zagrał Stoptime rag Scotta Joplina. Drugi utwór tego samego kompozytora The Entertainer, niezwykle trudny pod względem rytmicznym, wykonał przygotowany przez prof. Małgorzatę Czachowską kwintet klarnetowy: Wiktorek Wysocki z klasy II, Kacper Sobieszczański i Michał Szlaga z klasy III oraz Mateusz Zieliński i Dariusz Patrykus z klasy IV.
Przygotowane bardzo starannie przez prof. Danutę Stradowską trio fortepianowe klasy IV (Aleksandra Kiełpikowska - skrzypce; Gustaw Bafeltowski - wiolonczela; Jan Durka - fortepian) wykonało miniaturę muzyczną pt. Skowronek Sheili Nelson.
Kolejny zespół kameralny - duet z klasy VI, przygotowany przez prof. Beatę Ludwicką (Hanna Jaskółka - skrzypce i Magdalena Szlendak - wiolonczela) wykonał z akompaniamentem fortepianu (prof. Beata Ludwicka) utwór pt. Baba Jaga Piotra Czajkowskiego.
Wykonawcami dalszej części programu byli instrumentaliści - soliści. Bardzo pięknie zaprezentowali się najmłodsi soliści z klasy II: skrzypek - Lew Borowski (uczeń prof. Bożeny Powichrowskiej), który bardzo ładnie zagrał skoczną miniaturkę Ajajaj nie lubię zastrzyków oraz flecistka - Julia Sobieszczańska (uczennica prof. Joanny Popek), która z wielką precyzją, bardzo czysto pod względem intonacyjnym zagrała Korowód Natalii Bakłanowej.
Z klasy III wystąpił doskonale zapowiadający się saksofonista - Dawid Edwins, uczeń prof. Marcina Odyńca, który przy akompaniamencie fortepianiu (prof. Beata Ludwicka) wykonał utwór Różowa pantera Henry Manciniego. Z klasy III wystąpili również: gitarzysta - Jerzy Ross (uczeń prof. Krzysztofa Gerusa), który bardzo muzykalnie zagrał utwór Ernesto Lecuony Malaguena; Weronika Piskor - wiolonczelistka z klasy prof. Marii Walasek (wykonała Piosenkę Caton Ludomira Różyckiego) oraz Natalia Lemiszewska - flecistka, uczennica prof. Joanny Popek (zagrała Polkę Ricardo Drigo).
Z klasy czwartej wystąpiła pianistka Wiktoria Leczkowska, uczennica prof. Ewy Kamińskiej, która bardzo pięknie zagrała Piosenkę neapolitańską Piotra Czajkowskiego. Kolejne czwartoklasistki to skrzypaczka Bogumiła Polak, uczennica prof. Hanny Dąbrowskiej oraz dwie pianistki: Małgorzata Lesińska i Dominika Sosnowska, które z kolei bardzo pięknie zagrały na 4 ręce fragment pt. Wyjazd Kopciuszka na bal z baletu Sergiusza Prokofiewa Kopciuszek.
Tym, co najbardziej fascynuje na koncertach szkolnych jest obserwowanie ogromnej różnicy w umiejętnościach uczniów z kolejnych klas. Rok nauki dla utalentowanego młodego człowieka, pilnie pracującego pod kierunkiem dobrych nauczycieli to duży skok jakościowy w rozwoju umiejętności muzycznych, szczególnie w rozwoju sprawności technicznej i muzykalności. Te refleksje nasunęła mi gra Ludwiki Borowskiej - skrzypaczki z klasy V, uczennicy prof. Bożeny Powichrowskiej, która bardzo muzykalnie zagrała Tryptyk Roba Aresa. Uznanie wzbudziła pianistka Joanna Śnieg z klasy V, uczennica prof. Iwony Tałałaj, która wspaniale wykonała Krakowiaka Tadeusza Paciorkiewicza. Z klasy piątej wystąpił także gitarzysta Konrad Łukasik, uczeń prof. Krzysztofa Gerusa, który wykonał Cardao sambę Joepa Wandersa.
Występy indywidualne zakończyły uczennice klasy VI, kończące w czerwcu br. 6-letni cykl nauki w szkole muzycznej I stopnia: Gabriela Karasim-Piotrowska z klasy prof. Tomasza Januchty (bardzo pięknie zagrała Nokturn Ignacego Jana Paderewskiego), flecistka Marta Chlebicka, uczennica prof. Joanny Popek (zagrała drugą część Małego koncertu Wilhelma Poppa) oraz Wiktoria Tarczyńska, uczennica prof. Ewy Kamińskiej (bardzo muzykalnie zagrała Preludium G-dur Romana Statkowskiego.
Pierwszą część koncertu zakończył pokaz rytmiczny w wykonaniu uczniów klasy drugiej, przygotowany przez prof. Magdalenę Kopałę. Była to rytmiczno - taneczna interpretacja utworu Camille Saint-Saënsa pt. Akwarium.
Na drugą część koncertu złożyły się utwory w wykonaniu solistów z akompaniamentem orkiestry szkolnej pod dyrekcją prof. Anny Sobieckiej. W tym miejscu warto zaznaczyć, że prowadzona przez prof. Annę Sobiecką orkiestra zdobyła w 2007 roku I nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Orkiestr Szkół Muzycznych I stopnia.
Wykonawcami partii solowych w pierwszym utworze - Koncercie g-moll RV 565 na dwie wiolonczele i orkiestrę Antonio Vivaldiego był Wojciech Bafeltowski (klasa VI) i Gustaw Bafeltowski (klasa IV) - uczniowie prof. Danuty Stradowskiej. W kolejnym utworze - Koncercie d-moll BWV 1043 na dwoje skrzypiec Jana Sebastiana Bacha - partie solowe wykonali: Jan Hincz, uczeń prof. Bożeny Bindy-Maliszewskiej oraz Alia Chikha, uczennica prof. Bożeny Powichrowskiej.
Bardzo pięknym akcentem na zakończenie programu był utwór Alexa Rowleya Miniatur Concerto G-dur na fortepian i orkiestrę. Wykonawcą partii solowej był Julek Gilewski z klasy czwartej, utalentowany uczeń prof. Małgorzaty Wdziękońskiej. Partię fortepianu pełną elementów wirtuozowskich i trudnych rytmów synkopowanych wykonał bardzo muzykalnie, pięknym dźwiękiem i z dużą swobodą techniczną. Na wysokości zadania stanęła orkiestra szkolna, która pod dyrekcją prof. Anny Sobieckiej była doskonale przygotowana i bardzo pięknie akompaniowała soliście. Wykonanie to nadawało się do nagrania!
Cały koncert przebiegał pod znakiem doskonałej organizacji. Na samym początku publiczność i zaproszonych gości przywitał dyrektor Szkoły - Krzysztof Maliszewski, natomiast zapowiedzi kolejnych utworów - bardzo wyraźne i dobrze słyszalne w całej sali - były zasługą uczniów: Kamili Bluzer, Anny Dziekiewicz, Zofii Łoń, Szymona Gorczycy i Wojciecha Ulaskiego. Wszyscy wykonawcy - soliści otrzymywali piękne róże, które wręczali im koleżanki i koledzy.
Na uznanie zasługuje znakomicie opracowana książeczka programowa, zredagowana przez wicedyrektor Danutę Stradowską, ze zdjęciami Rafała Buczyńskiego. Dokładnie i zgodnie z przebiegiem koncertu wymienione są w nim wszystkie wykonywane utwory. Dowiedzieć się też można, z której klasy są poszczególni wykonawcy, u kogo się uczą, kto ich przygotował do występu i wreszcie kto akompaniował. Obok tych informacji zamieszczone są piękne zdjęcia solistów, zespołów kameralnych, chóru lub orkiestry. Jest to niezwykle cenna pamiątka dla wszystkich występujących uczniów.
Doroczny koncert był wielkim świętem i wielkim sukcesem Szkoły Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki, potwierdził jej wysoki, w pełni profesjonalny poziom nauczania. Położona na Starej Pradze Szkoła stanowi ważny ośrodek kultury muzycznej zarówno w swojej dzielnicy, jak i w stolicy.