Cia�o/umys� 2008

Od 6 do 15 czerwca w Centrum Kultury w Dawnej Wytw�rni KONESER odb�dzie si� �7 mi�dzynarodowy festiwal ta�ca wsp�czesnego cia�o/umys� 2008�. Cia�o/umys� > jak tworzy� taniec w epoce kultury masowej, epoce globalizacji? > najciekawsze kierunki �wiatowej sztuki ta�ca > nowa choreografia, performens, teatr postdramatyczny, taniec, nie-taniec, teoria i krytyka, taniec a nowe media > nowe polityczne, wielokulturowe, spo�eczne, konteksty ta�ca > inspiracje, emocje, przestrze� i pole dzia�ania nowego ta�ca.

Po trzech latach przerwy powraca na warszawskie sceny wyj�tkowy festiwal, autorskie dzie�o dyrektor artystycznej, Edyty Kozak. Misj� cia�o/umys� jest wyszukiwanie najciekawszych nurt�w polskiej i �wiatowej sztuki ta�ca, prezentowanie nowych tendencji w choreografii oraz wspieranie kreatywno�ci i progresywnych propozycji. To jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, przedstawiaj�ce zupe�nie now� jako�� w ta�cu - sztuk�, kt�ra zrywa z konwencj�, otwiera na eksperymenty i prowokuje do my�lenia. Tematyka tegorocznej edycji obraca si� wok� powszechnej globalizacji, dialogu kultur, pyta� o to�samo�� oraz wp�yw wymiany mi�dzykulturowej i e/migracji na estetyk� i metody pracy.

Festiwal prezentuje wybuchow� mieszank� kultur. Demaskuje mity i stereotypy, konfrontuje wyobra�enia o kulturze azjatyckiej z dzisiejsz� tw�rczo�ci� artyst�w z tego kontynentu. Pokazuje formy ta�ca i ruchu, kt�re nie ulegaj� wp�ywom innej kultury. Zapoznaje widza z projektami wsp�pracy artystycznej mi�dzy krajami europejskimi, wreszcie pozwala samemu widzowi wzi�� aktywny udzia� w zabawie ta�cem. W tym roku uda�o si� skupi� wydarzenia festiwalowe w jednym miejscu � w rewitalizowanych przestrzeniach postindustrialnych � w nowopowstaj�cym Centrum Kultury w Dawnej Wytw�rni KONESER. Obok regularnych przedstawie�, organizatorzy zapraszaj� do Teatru Wytw�rnia na bezp�atne imprezy towarzysz�ce: do Salonu Veroniki Blumstein (program salonu poni�ej), na Mi�dzynarodow� Konferencj� Ta�ca Exchange/Change pod has�em �Szukamy miejsca dla ta�ca� oraz narodowe lekcje ta�ca dla wszystkich i spotkania z artystami.

Program festiwalu:

6 i 7.06 godz. 20 - Constanza Macras /Dorky Park/ (Niemcy),
Big in Bombay. UWAGA! Spektakl zawiera odwa�ne sceny obyczajowe Rozmach, show i adrenalina. Argenty�ska choreografka mieszkaj�ca w Berlinie, Constanza Macras, proponuje efektown� interpretacj� sceniczn� fenomenu globalizacji. Na scenie pojawia si� wybuchowa mieszanka charakter�w, historii, estetyk, polityki, muzyki, ta�ca i opery mydlanej rodem z Bollywood.

8.06 godz. 19 - Pichet Klunchun (Tajlandia), I am a demon
Bardzo osobiste wyznanie artysty, kt�ry przez kilkana�cie lat z �elazn� dyscyplin� trenowa� swoje cia�o i doskonali� si� w sztuce tradycyjnego tajskiego ta�ca masek, Kohn. Klunchun przedziera si� przez folklorystyczn� fasad� tradycyjnego ta�ca, aby u jego sedna odkry� ziarno wsp�czesno�ci.

9 i 10.06 godz. 19 - Dick Wong (Hong-Kong), B.O.B.* The Final Cut Zabawa w krzywe zwierciad�o. Jeden tancerz rusza si�, drugi opisuje ten ruch, a trzeci przedstawia swoj� interpretacj� tego co zobaczy�, bez ogl�dania pierwowzoru. Arty�cie z Dalekiego Wschodu towarzyszy dw�ch polskich tancerzy. Na oczach widz�w rodzi si� ponadkulturowy j�zyk cia�a. 11.06 godz. 19 - Helena Go��b / Johannes M. Lerpeiss (Polska/Hiszpania), Solo meets rajtuzy Improwizacja i deja vu. Ostatnia cz�� trylogii polskiej choreografki. Za�o�eniem tego performensu jest ruchowa i s�owna konfrontacja tancerzy z tematem g��wnym festiwalu, jakim jest wymiana mi�dzykulturowa. Solo meets rajtuzy jest kolejnym z cyklu performens�w, kt�re ��czy specyficzny leitmotiv - element prowokuj�cy uczucie deja vu... Inspiracja lokalnym �rodowiskiem, stanowi�ca istotne tworzywo tego projektu powoduje, �e ka�dy spektakl staje si� niepowtarzalny.

12.06 godz. 19 - Magdalena Chowaniec (Polska/Austria), Hold Your Horses. UWAGA! Spektakl przeznaczony dla widz�w doros�ych Gra z konwencj�, autotematyzm i g��bokie, �ywe emocje zwi�zane z pragnieniem samopoznania. Wsp�czesna bohaterka pokazana w kontek�cie idyllicznego obrazu XIX-wiecznej wsi. Chowaniec gra m�od� dziewczyn�, kt�ra w bezkompromisowy spos�b d��y do poznania si� i odkrywa, �e o jej to�samo�ci decyduj� cia�o i p�e�. Marisa Godoy (Szwajcaria) Radical_connector Opowie�� o zaskakuj�cych zale�no�ciach, rz�dz�cych �yciem cz�owieka. Wychodz�c od mapy powi�za� mi�dzy cz�ciami cia�a, niepostrze�enie przechodzimy do relacji mi�dzy �wiatem zewn�trznym i wewn�trznym, jednostk� a spo�ecze�stwem.

13.06 godz. 19 - Teatr Bretoncaffe (Polska), Manifest Jaszczurki
Dowcipna powiastka filozoficzna poddana zabiegom surrealistycznym uk�ada si� w wielopoziomow� konstrukcj� pe�n� ironii i autoironii. Gatunki nieustannie konfrontuj� si� i przenikaj�, nie pozwalaj�c na jednoznaczne okre�lenie formu�y spektaklu/manifestu. Magdalena Reiter (Polska/S�owenia), Forma Interrogativa Duet polskiej tancerki wsp�czesnej i by�ej primabaleriny s�owe�skich scen, Mateji Rebolj. Tworzywem spektaklu s� r�nice pokoleniowe, kulturowe i estetyczne. Spektakl stawia pytanie nie tylko o dialog mi�dzy r�nymi formami ta�ca czy kultury, ale i o mo�liwo�� i spos�b budowania dialogu w og�le. 14.06 godz. 19 - Les SlovaKs Dance Collective (Belgia), Opening Night Grupa pracuj�cych w Belgii s�owackich artyst�w szuka odpowiedzi na pytanie, jak przemiany ostatnich dziesi�cioleci wp�yn�y na kultur� s�owack� i wschodnioeuropejsk�. Spektakl doskona�y technicznie, urzekaj�cy filigranowym stylem i wykonaniem. ��czy przyjemno�� estetyczn� z istotnym pytaniem o stosunek do tradycji.

13 i 14.06 godz. 21 oraz 15.06 godz. 19 - Velma (Szwajcaria), Velma Superstar
Znany z niekonwencjonalnych przedsi�wzi�� zesp� muzyczno-teatralno-taneczny tym razem bierze na warsztat zjawisko generowania kolejnych idoli i zwi�zanych z nimi rytua��w. Na scenie kr�luj� ironia i humor. Koloryt lokalny zapewnia ch�r trzydziestu warszawskich performer�w, skompletowany specjalnie na ten wyst�p. Partnerami zespo�u s�: Foundation Nestl� pour l�Art. i ProHelvetia - Szwajcarska Fundacja dla Kultury

Imprezy towarzysz�ce:

6-15.06 godz. 17-21 - Veronika Blumstein Saloon
Fikcyjna posta� Veroniki Blumstein - polskiej tancerki i choreografki dzia�aj�cej w Polsce i USA � stanowi platform� do prezentacji projekt�w tw�rczych i prac w procesie zrealizowanych przez polskich i zagranicznych choreograf�w we wsp�pracy z artystami innych dziedzin sztuki.

6-15.06 od godz. 17 do rozpocz�cia ostatniego spektaklu Peter Pleyer (Niemcy), Track Through Terrain / II
Przyk�ad otwartej formy anga�uj�cej widza w miejsce profesjonalnego tancerza. Zainspirowany p�yn�cym z odtwarzaczy MP3 g�osem fikcyjnej tancerki i choreografki Veroniki Blumstein - widz eksploruje histori� ta�ca oraz fizyczn� przestrze� festiwalowych wydarze� i tworzy w�asn� choreografi�.

6-15.06 od godz. 17 do rozpocz�cia ostatniego spektaklu Edyta Kozak (Polska), Dancing for you for one minute...
Artystka oddaje widzowi sw�j czas kreacji, aby ten sam m�g� sta� si� tw�rc� i tworzywem jednocze�nie. Powstaj�ce jednominutowe, indywidualne etiudy widz�w sk�adaj� si� na zbiorow� to�samo�� nieistniej�cego autora, a dzie�o nigdy nie jest zako�czone, bo trwa tak d�ugo, jak d�ugo jest jeszcze mo�liwo�� udzia�u kolejnego widza.

7.06 godz. 19 - Kerstin Evert / Janine Schulze (Niemcy), Lecture Performance: �Music was my first love and dance will be my last, or: Veronika Blumstein listens to the dance and sees the music�
Spektakl w formie wyk�adu nt. Weroniki Blumstein i Michaela Woltersa. Blumstein to fikcyjna tancerka i choreografka, ujmuj�ca swoim do�wiadczeniem najwa�niejsze zjawiska i postaci ta�ca wsp�czesnego. Michael Wolters to m�ody kompozytor. Kerstin i Janine odtwarzaj� mo�liwy przebieg nietypowej wsp�pracy tych dwojga.

10.06 godz. 20 - Dragana Bulut (Serbia), Once upon a time... and again from the beginning...
Spektakl w bezustannym procesie. Bulut w dowcipny spos�b wykorzystuje schematy cia�a w d��eniu do ruchu i konfrontuje jako�� ruchu generowanego przez wytrenowanego tancerza i performera nie-tancerza. Eksploruje przy tym koncept �pocz�tku� i porusza kwesti� obecno�ci powt�rzenia w ikonach kultury masowej.

9.06 godz. 18 - Teatr Bretoncaffe (Polska), Pokaz pracy w procesie Dla tw�rc�w Bretoncaffe taniec jest og�ln� nazw� pracy nad cia�em, a praca ta zak�ada potraktowanie cia�a jako medium tre�ci psychicznych. Pocz�wszy od 2004 roku zesp� systematycznie pracuje nad w�asn� technik� pracy z cia�em, czerpi�c inspiracj� z psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella.

7�15.06 godz. 11 i 17 - Narodowe lekcje ta�ca
Narodowe lekcje ta�ca prowadz� zaproszeni go�cie: tancerze i choreografowie wyst�puj�cych zespo��w. Lekcje s� otwarte dla wszystkich i nie s� nauk� konkretnej techniki ta�ca, lecz zabaw� i prac� z ikonami ta�c�w poszczeg�lnych kraj�w i region�w przetworzon� przez wsp�czesnych choreograf�w. Spotkania z artystami

To jeszcze jeden spos�b spojrzenia na taniec � tym razem przez pryzmat tw�rcy. Podobnie jak w spektaklach zderz� si� tu r�ne kultury i sposoby my�lenia. B�d� zwyk�e rozmowy, zaskakuj�ce kombinacje, improwizacje i odkrywanie masek. Niekt�re ze spotka� przybior� posta� artystycznej kreacji.

Centrum Kultury w Dawnej Wytw�rni KONESER ul. Z�bkowska 27/31, tel. 022 394 25 69. Bilety 0-50 z�. Informacja i rezerwacja bilet�w: rezerwacja@cialoumysl.pl� Bilety dost�pne w sieci www.ticketonline.pl w punktach sieci Empik Bileteria oraz Bileter, a tak�e w biurze festiwalowym. Dla widz�w parking na terenie Centrum Kultury w Dawnej Wytw�rni KONESER. Wi�cej szczeg��w na stronie www.cialoumysl.pl

T. Szczepa�ski
Literatura:
A. Vetulani Wojciech Gerson, Warszawa 1952 Polski S�ownik Biograficzny, T VII

11797